Monolake

by Marsha Vdovin  – 21 listopadu 2009

Robert Henke je geniální elektronický hudebník, který nahrává a vystupuje jak pod svým vlastním jménem, tak také jako Monolake. Jeho hudba byla popsána jako minimalistické a přesto komplexní techno s architektonickým zvukem. Pro mě je jeho hudba velmi prostorová a multi-dimensionální .Jde o na mimořádnou cestu skrz prostor a čas, podobně jako velké dílo fikce. Henke sám nedávno řekl: „Minulé století bylo o vytvoření elektronické hudby. Toto století je o výkonu. “

V posledních letech se Henke soustřeďuje na vytváření ohromujícíh prostorových scén, začal vytvářet hustě navrstvené a propracovaný multimediální instalace, které také představil na mezinárodní úrovni. Neúprosná je také Henkeho snaha navrhnout ideální a jedinečné nástroje. Je také jeden z mála umělců, který je vynikajícím konstruktérem.

Henke je také aktivní při vytváření nástrojů pro jiné hudebníky. Od založení společnosti v roce 1999 je součástí vývojového týmu softwaru Ableton Live . V roce 2003, Henke začal vyvíjet design controleru pro performance z kterého se postupně vyvynula Akai APC40 control surface. Nesmíme také zapomenout fakt, že byl zapojen do vývoje MaxforLive .Henke pracoval v Max / MSP více než 15 let.

Na Expu74 byl požádán o rozhovor, které přijal.

Co Vás přivedlo k použití Max / MSP?

No, já nejsem muzikant, nemůžu hrát na hudební nástroj, a jsem opravdu rád za myšlenku strojem dělat věci, hudební věci. Líbí se mi krokové sekvencery. Mám rád statistické a pravděpodobnostní funkce pro tvorbu různých zvuků, a různých událostí. Vidím sám sebe jako někoho, kdo píše nebo vytváří určitou strukturu a ta pak vytvoří hudbu. A právě Max je do značné míry ideálním nástrojem pro tento druh myšlenek.

Jak byste popsal své patche? Jsou chaotické, nebo naopak přehledné, jsou minimální, jsou maximální?

To vše se změnilo v průběhu posledních dvaceti let. Moje první patche byly velmi malé, protože jsem pracoval na počítačích Macintosh Plus, které byli velmi omezené. Pak se můj patch stále rozrůstal, protože jsem se snažil vyřešit všechny možné problémy  v jednom patchy. A pak jsem dělal znovu velmi malé patche a pořád dokola a dokola.  Stále se snažím vymyslet patch, který řeší 90 procent toho, co chci udělat, a snažím se  už velmi dlouho, takže jsem vlastně strávil více času s patchy, než abych ve skutečnosti dělal hudbu. Je to ošemetná věc s Maxem: můžete strávit týdny tvořením určitého patche, a poté co se Vám to podaří, zjistíte, že původní myšlenka je skoro pryč. Něco vytvoříte, ale stojí to jestě za využití. Takže se snažím tvořit malé patche, které mohou mít daleko více využití.

Je pravda, že Live byl původně napsán v Max MSP?

V Maxu byl krokový sekvencer, který jsem vyvinul spolu sGerhardem Behlesem, a tento krokový sekvenceru měl několik funkcí, které se později našly cestu pro použití v Live. Například skutečnost, že je možné přepínat paterny pro každou stopu zvláš, nebo také spousta efektů v Ableton Live jsou původem prototypy z Max, např. Grain Delay, což je klasický typ Max patche. Chorus byl  Max patch, stejně jako Waveshaper/Saturator.  The operator  začínal jako Max patch, tedy alespoň v některých svých částech. Live sám byl napsán od začátku v C + +.  Ale líbí se mi představa, že je to původně Max patch, protože každý, kdo Max trochu lépe zná,ví, že je to nemožné. [Smích] Je to pěkný mýtus.

Máte nějaký oblíbený objekt,patch?

Oblíbený objekt? No, za starých časů jich bylo docela hodně: Table, Counter,Random …  a Metro, samozřejmě! Myslím, jestli mám vybrat jen jeden, tak pro mě asi Metro.

Tvoříte si vlastní objekty,patche?

Ne.Možná před 15 lety ,kdy jsem se ponořil do SDK, a v duchu si říkal, pojďme bude hard-core.  Ale pak jsem si uvědomil, a docela rychle, že to, co opravdu chci udělat, je dělat hudbu. Je tu (už) takové množství nástrojů a v této chvíli opravdu nechápu, proč vymýšlet ještě další a další nástroje.

Co si myslíte, že se stane v příštích několika dnech? V co doufáte, že z toho vzejde?

No, mám zde jakýsi oficiální úkol. Hledám zajímavé lidi, kteří by mohli přispět  svými myšlenkami v rozvoji MaxForLive a nebo by měli zájem o práci pro Ableton. To je jen velmi jednoduchá odpověď. Například také doufál, že zde dostanu nějakou inspiraci, nápady pro mou vlastní tvůrčí práci. Obecně platí, že je dobré jít ven mezy lidmi, kteří mohou rozšířit moje představy o tom, co je možné, protože Max je jazyk a každý používá jazyk. Já jsem vždycky ohromen, když komunikuji s ostatními lidmi, kteří používají Max4Live, protože všichni používáme stejný nástroj, ale můžeme a také dosahujeme zcela odlišných výsledků. A to je velmi zajímavé, a velmi inspirující! Pokud jde o Max, myslím, že to, za co jsem opravdu rád, je to, že Max má potenciál změnit způsob hudebního myšlení. Například mě opravdu osvobodil od této lineární myšlenky na něco, co má začátek a konec. Uvědomil jsem si, více než dříve, že to, co mě v hudbě zajímá, je jakýsi neustále se měnící, nekonečný stav, a na to je Max ideální nástroj. Je to vlastně nástroj pro hudební tvoření, mnohem více než pro nahrávání. Patch Max vypadá jako abstraktní obraz. Hudbu, kterou můžete dělat s Maxem  je potenciálně nekonečná.

Máte nějaké tipy na něco nového?

Jo: Zkuste jednoduché věci. Největší chybou je, snažit se přijít s jediným  patchem, který dělá všechno. Udělat nějaký nástroj je jedna věc, ale zvládnutí nástroje a práce s ním je věc jiná. A pokud  neustále vytváříte nové a nové nástroje, nikdy je nezvládnete.  A to je nebezpečí, protože v Maxu nečo upravit  je tak jednoduché. [Směje se] Možná, že by lidé měli použít Max Runtime po dobu jednoho měsíce. Firma Cycling’74 by měla přinutit lidi, aby používali Max Runtime jeden měsíc v roce a tím pádem  nemohli dělat nové a nové patche, prostě aby byli nuceni používat to, co již udělali. [Smích] Je to druh odpovědnosti Cycling’74 k rozvoji umění. [Smích]

Hrajete hodně v klubech?

Já?  Jsem na turné. Jo, hraju v klubech. A  stále více a více využívám různých věcí, co můžete udělat v klubu. Čím více jsem ‚slavný‘, tím víc se snažím zjistit, jak daleko můžu zajít. Takže poslední věc, kterou jsem začal, bylo, že jsem se rozhodl, že bych chtěl hrát 4-kanálový live sety, a to i v klubu. Existují lidé, kteří říkají, ach,vždyť je to klub, je to mono tak co, nikdo se nestará, jestli snare hraje odtud,nebo odtud a nebo odtud. Ale  ve skutečnosti, protože moje hudba je také hodně o atmosféře, a beaty jsou jen jednou z té části, právě atmosféra nesmírně těží ze čtyř kanálů. Toto je jeden způsob, jak se snažím rozšířit klubové hraní. Další myšlenkou je, že se opravdu snaží hrát ‚live‘ pro co největší kontrolu nad svým live setem. Max v  tom hraje důležitou roli, protože Max funguje jako most mezi Ableton Live a můj hardware controlerem.  Snažím se dělat klubovou hudbu, která není v hudebních klubech. A to je to, co mám opravdu rád na performancích. Prezentace před lidmi s něčím, co není obvykle v klubech slyšet. To je výzva, a velmi uspokojující pocit.Moc se mi líbí být součástí tohoto dění, a pevně věřím, že integrace Max a Live vytvoří další obrovské možnosti. Německý počítačový průkopník, Konrad Zuse, který si postavil první pracovní počítač v Berlíně v roce 1930, kdysi řekl, že ‚není nejpokročilejších nápadů, ale ti, kteří vytvářejí nejvíce okamžitých  a jednoduchých výsledků, jsou ti, kteří jsou úspěšní . ‚ Max for Live zjednoduší spoustu věcí, a proto umožní více lidem dělat věci mnohem snadněji. Lidé budou konfrontováni s novými nápady, a to bude mít vliv na to, co lidé budou dělat umělecky.

Tak to byla pozitivní stránka Max4Live. Negativní stránkou Max4Live  je to, že by lidé mohli daleko více očekávat. Mám pocit, že pro mnoho lidí, kteří neznají  Max4Live více do hloubky, je to vše. Oni dále věří, že je to svatý grál všeho. Myslí si, že pokud budou umět pracovat v Max4Live, můžou udělat všechno. A to samozřejmě není pravda, protože všechno má nějaká menší omezení a obsahuje i trapné věci, stejně jako v jakémkoli jiném prostředí.  Prostě, v prvním okamžiku je spousta lidí nadšených, pak vychladnou a jsou zklamaní ,že to není to co přesně cěkali, a následně si uvědomí, že to je vlastně v pohodě a jsou s danou věcí spokojení. To se děje s Live při ohlašení nové verze. Velká očekávání a euforické prohlášení, pak celková frustrace, a potom ho lidé používají a milují ho. MaxForLive bude skoro totéž. Na jednu věc jsem opravdu zvědavý, co lidé, až to dostanou do ruky, s tím budou dělat, protože možnosti této kombinace jsou skutečně za něčím, co si já osobě vůbec dovedu představit. Věřím, že uvidíme skvělé výsledky které budou velmi překvapivé. Lidé budou přicházet s nápady, které naprosto přesahují to, co si teď představují.už s Live lidé dělají neuvěřitelné věci. A kombinace Max a Live je stejně velké jako nový vesmír.

Vysvětlete, co je MaxForLive.

No, MaxForLive je verze Max, který běží uvnitř Live. To kombinuje dvě velmi různé aplikace do něčeho nového a vzrušujícího. Ve prospěch Maxe, který běží v Live: pokud to vezmete z pohledu Max/msp, máte přístup k funkcím, které byli v Max/msp obtížně realizovatelné. Max má dobré věci, které ale nemají nic společného s časovou osou. Live je opravdu dobrý v operacích založených na práci s časovou osou. Takže pokud chcete ovládat MAXpatch po určité časové období potřebujete nějakou časovou osu a v té chvíli je MaxForLive velmi dobrá odpověď. Z pohledu uživatele Live  M4L otevírá možnost vytvořit si vlastní efekty, a vytvořit si vlastní syntezátory. To také umožňuje kontrolu Live novým způsobem. ML rozšiřuje funkčnost Live, pomáhá uživatelům přizpůsobit si Live. Uvědomujeme si, že spousta našich zákazníků má velmi individuální nápady, jak používat Live. Problém je, že kdybyste se zeptali 100 lidí, co chtějí a jak bychom měli pokračovat ve vývoji Live, dostali by jste  100 různých odpovědí. A my prostě nemůže splnit všechny potřeby pro každou osobu. To je prostě nemožné. MaxForLive umožňuje lidem řešit jejich velmi individuální problémy s vysokou mírou elegance.

Chcete-li dám příklad,pokud budete hrát live performance, hraný nebo právě zahraný klip by změnil barvu. Oh, hrál jsem tento klip už nebo ne. To je funkce, která dává  smysl pouze z live performer hlediska a určitě to není vlastnost kterou bychom nechtěli realizovat, protože je to taková zvláštnost. Není to něco, co byste chtěli vidět v menu Live. Ale s MaxForLive je to úkol, který je velmi jednoduché udělat. Takže budete hrát na jevišti, a všechny klipy jsou zelené, a po přehrátí  zoranžový. Jedná se o velmi jednoduchý patch v MaxForLive, která zlepšuje funkčnost Live  zcela smysluplným způsobem. Je to velmi osobní, a to platí jen pro těch pár set lidí, kteří tuto funkci ocení. Pro mě je tato funkce velmi důležitá. Myslím, že toto je pěkný příklad toho, jak velmi jednoduchý Max patch může vyřešit problém, který je pro pár lidí velice důležitý. Vlastně tento příklad je jako něco, co už jsem v Max dělal pro můj MIDI ovladač.

Jaký typ hardware contrilleru  používáte?

Postavil jsem svůj vlastní hardware controller, protože jsem nebyl spokojen s žádným komerčním produktem. Trochu jsem to podcenil. [Smích] Trvalo mi víc než rok, než jsem ho postavil.

Bude z toho komerční produkt?

Je to kousek mě. Můj controller  se jmenuje Monodeck II,  spousta informací o tom je na mých  webových stránkách. Hodně nápadů z projektu Monodeck, který byl realizován v letech 2005, 2006, je nyní, o čtyři roky později, je teď součástí Akai APC40. Monodeck nikdy nebude komerční produkt, ale Akai APC40, který byl vyvinul Akai společně s Abletonem, je logickým důsledkem  tohoto úsilí. Pokud se někdy Monodeck porouchá, pak vemu mé  APC40, a bude vše ok. První Monodeck byla opravdu moje hand made. Ochrance na letišti dával velmi zabrat. Monodeck II vypadá jako profesionální produkt, takže už se nikdo nestará.

WWW.MONOLAKE.DE

Text interview Marsha Vdovin a Ron MacLeod  from Cycling’74.